خدمات درمانی در استرالیا

خدمات درمانی در استرالیا

براساس مطالعات انجام شده، نظام سلامت و خدمات درمانی در کشور استرالیا براساس شاخص های کیفیت و اثر بخشی از بهترین‌ ها محسوب می شود. همین موضوع موجب بالا رفتن سطح زندگی در استرالیا شده است. تا حدی که از استرالیا به عنوان «حیاط خلوت میلیونرها» یاد می شود. براساس اسناد سازمان بهداشت جهانی، برای سالیان متمادی، استرالیا در زمره کشورهایی قرار دارد که بهترین عملکرد در زمینه افزایش «امید به زندگی سالم» و پایین بودن «مخارج سلامت و بهداشت به ازای هر شخص» را داشته است. نظام بهداشتی و خدمات درمانی در استرالیا که MEDICARE نام دارد، خدمات فراوانی را در خصوص مراقبت‌های اولیه، یارانه‌ ها و مراقبت بیمارستانی دولتی ارائه می نماید. خدمات درمانی در استرالیا MEDICAREبه نحوی طراحی و اجرا می گردد که شهروندان استرالیایی‌ بدون پرداخت هزینه و یا با هزینه ای اندک، به طیف گسترده‌ای از خدمات سلامتی با کیفیت فراوان دسترسی داشته باشند. دولت استرالیا نیز در این زمینه منابع مالی قابل توجهی را اختصاص می دهد. در ارتباط تنگاتنگی با دولت‌های منطقه‌ای و ایالتی دارد. بخش خصوصی سلامت تکمیل‌ کننده سیستم دولتی است.

خدمات درمانی استرالیا (MEDICARE)

همانگونه که در بالا اشاره شد خدمات درمانی استرالیا (Medicare) یک نظام بهداشتی است که خدمات درمانی را به شهروندان استرالیایی ارائه می دهد که مقرون به صرفه، در دسترس و با کیفیت بالا است. در این نظام خدماتی همانند درمان رایگان به عنوان یک بیمار(شهروند) عمومی در یک بیمارستان دولتی، درمان رایگان یا از طریق پرداخت کمک هزینه های پزشکی که شامل پزشکان عمومی، متخصصان، چشم پزشکان و دندان پزشکان ارائه می گردد. اگر شما برای زندگی و یا اقامت اقامت دائم استرالیا را دارید و یا این که برای اقامت دائم درخواست داده‌اید، ممکن است واجد دریافت این خدمات باشید تا بتوانید از برنامه‌ها و خدمات درمانی استفاده کنید و به آن دسترسی داشته باشید. برای اطلاع از این که آیا شما واجد شرایط لازم برای بهره مندی از این خدمات هستید یا خیر و برای ثبت نام در خدمات پزشکی، با پاسپورت یا مدارک سفر خود به دفتر خدمات پزشکی در محل سکونت (سیدنی) خود مراجعه کنید.

خدمات سلطنتی دکتر پروازی در استرالیا

از جمله مؤسسات استرالیای متولی خدمات سلطنتی تحت عنوان «دکتر پروازی» شناخته می شود. دکتر پروازی (FlyingDoctor) نام خیریه ­ایی است که از ناوگانی متشکل از 66 هواپیما و 48 وسیله نقلیه (از 23 پایگاه) در مناطق مختلف کشور استرالیا تشکیل شده است. هر روز، پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان فواصل زیادی را پرواز می‌کنند تا خود را به بالین بیماران برسانند یا درمانگاه‌های واقع در شهرهای کوچک یا مستغلات دوردست را اداره کنند. آنها در اغلب اوقات بیماران خود را جهت درمان پزشکی و بیمارستانی، تا مراکز بزرگ‌تری همراهی می‌کنند. خدمات سلطنتی دکتر پروازی از سال 1928 آغاز گردیده اسن. آمارهای رسمی نشان دهنده آن است که در هر سال بیش از 290000 تماس از سوی بیماران در سال (معادل 1 تماس در هر 2 دقیقه) گزارش شده است.

کارت شناسایی مدیکر استرالیا

آشنایی با کاربردهای مهم و تاثیرگذار استفاده از کدهای ABN و ACN می‌تواند نگاه مناسب‌، دقیق و موثرتری به متقاضیان اقامت و کارجویان در استرالیا دهد. هنگامی که قصد سفارش و صدور صورت‌حساب به منظور شناساندن کسب و کار خود به دیگران را دارید، برای اجتناب از مالیات بر پرداختی‌ها و استفاده از PAYG، ادعای اعتبارات مالیاتی کالا و خدمات (GST) و نیز درخواست اعتبارات اعطای انرژی، باید از ABN استفاده نمود.

کد ACN  باید بر روی همه اسناد عمومی و اسناد قابل مذاکره ثبت شده باشد. باید اشاره نمود این کد را باید بر روی تمام اسناد تسلیم شده در ASIC، صورت حساب‌ها و فاکتورها، رسیدها (که به صورت ماشینی تولید نمی‌شوند)، سفارشات کالا و خدمات، سربرگ‌های تجاری، اطلاعیه‌های رسمی شرکت، چک و سفته و تبلیغات مکتوب درج شود.کارت شناسی مدیکر (Medicare) برای کسانی که می توانند از خدمات درمانی در استرالیا بهره مند شوند، صادر می گردد. این کارت مزایای فراوانی دارد. داشتن کارت مدیکر به شما این اجازه را می دهد تا رایگان از خدمات پزشکی بهره مند شود. البته این امکان را هم دارید تا با هزینه ای کمتر، داروی خود را تهیه نموده و نیز به صورت رایگان به عنوان یک بیمار در بیمارستان های دولتی بستری شوید.

چه کسانی می توانند از سیستم مدیکر (Medicare) استرالیا استفاده کنند؟ متقاضی خدمات مدیکر استرالیا باید ساکن استرالیا باشد و یا شهروند استرالیا یا نیوزیلند باشد تا بتوانندکارت مدیکر دریافت کنند. دارا بودن اقامت استرالیا نیز از جمله شرایطی است که ساکنین می توانند درخواست دریافت این خدمات را ثبت نمایند. البته متقاضیان دریافت ویزای اقامت دائم هم که حق کار کردن در استرالیا دارند یا پدر و مادر، همسر یا فرزندی داشته باشند که شهروند و یا مقیم دائم استرالیا هستند و یا شهروند نیوزیلند باشند در صورتی که ساکن استرالیا بوده می توانند از این خدمات بهره مند شوند. افرادی نیز که تحت پوشش فرمان وزارتی هستند و یا ساکن یکی از جزایر وابسته به استرالیا باشند می توانند در صورتی که از کشور متبوع آن ها با استرالیا “توافقنامه مراقبت متقابل” را امضاء کرده باشند کارت مدیکر دریافت نمایند. لازم به ذکر است که استرالیا با یازده کشور این توافقنامه را تبادل نموده است. این کشورها عبارتند از: انگلستان، سوئد، هلند، بلژیک، فنلاند، نروژ، اسلونی، مالت، ایتالیا، ایرلند و نیوزلند.

روش ثبت نام در مدیکر استرالیا

در ابتدا باید یک فرم تقاضانامه را تکمیل نمایید. متقاضی می تواند فرم مربوطه را با مراجعه به تارنمای دپارتمان خدمات انسانی استرالیا دانلود نماید. متقاضی می توان آن را از یکی از مراکز خدمات مدیکر نیز تهیه کند. زمانی که فرم را تکمیل شد، باید آن را به همراه مدارک لازم به یکی از مراکز خدمات مدیکر تحویل داده شود.

درخواست انتقال بازپرداخت حق مدیکر

زمان که متقاضی برای دریافت کارت مدیکر استرالیا اقدام می نماید، می او می تواند حساب بانکی خود را به آن وصل نماید. روال بر این است که درخواست های دریافت بازپرداخت حق مدیکر در خود مطب پزشک انجام می شود و پول خدمات گیرنده ظرف چند روز در حساب بانکی وی خواهد بود. در صورتی که نتواند به دلایلی خاص این کار را در محل انجام دهد، می تواند را از طریق پست، به صورت آنلاین و یا از طریق اپ موبایل شخصی خود  Express Plus Medicare  درخواست خود را ثبت نمایید.

در این خصوص هانک یونگن (Hank Jongen) سخنگوی وقت دپارتمان خدمات انسانی استرالیا اعلام نموده است که “اگر اپ مدیر را بر روی تلفن هوشمندتان دانلود کنید، می توانید تقاضای دریافت حق مدیکر خود را از طریق گوشی تلفن هوشمندتان انجام دهید. او می افزاید“یکی از خوبی های استفاده از این اپ این است که شما می توانید یک عکس از هر رسیدی که می خواهید آن را به ما بدهید، بگیرید و سپس این رسیدها را از طریق اپ گوشی هوشمند خود آپلود کنید.

خدمات درمانی در استرالیا برای مهاجران تازه وارد

اگر شما با یکی از ویزای کار و یا ویزای تعطیلات و یا ویزاهای دانشجویی در استرالیا سکونت دارید، نمی توانید از خدمات درمانی مدیکر بهره مند شوید. توصیه می کنیم اگر دارای اقامت دائم استرالیا نیستید، جهت دریافت یک بیمه درمانی خصوصی اقدام نمایید. مدیکر خدماتی برای شهروندان استرالیا و آن دسته از افراد دارای اقامت دائم است. اگر شما از طریق پناهندگی وارد استرالیا شده اید، نمی توانید از خدمات مدیکر استرالیا استفاده نمایید. توجه به تین نکته ضروری است که تعدادی از سازمان های خدماتی همانند Centre Asylum Seeker Resource  در پرداخت صورتحساب های پزشکی متقاضیان مساعدت نمایند.

انواع نظام مدیکر در استرالیا

نظام مدیکر استرالیا در دو بخش ارائه می شود. در بخش اول، به افراد واجد شرایط این اجازه داده می شود که خدمات درمانی رایگان را در بیمارستان های عمومی دریافت نمایند. این بخش مربوط به بیمارستان های دولتی است. خدمات درمانی مدیکر به معنای آن است که همه افراد می توانند بدون آنکه هیچ مبلغی را از پیش پرداخت کنند در بیمارستان های دولتی به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. این امر شامل خدمات درمانی مربوط به بستری بیمار و خدمات درمانی در کلینیک های سرپایی و یا در یک دپارتمان اورژانس است. در بخش دوم، ارائه خدمات با افراد متخصص در حوزه پزشکی مانند پزشکان عمومی، چشم پزشکان و پزشکان متخصص در ارتباط است. این به معنای آن است که فرد می تواند به پزشک عمومی مراجعه کند و بسته به کاری که این پزشک عمومی انجام می دهد، ممکن است او یا اصلا از بیمار پولی دریافت نکند و صورت حساب را به مدیکر بفرستد یا آنکه این پزشک عمومی ممکن است صورت حساب را به بیمار بدهد و بیمار قادر خواهد بود تا بخشی از هزینه پرداختی را از مدیکر دریافت کند. بنابراین توصیه می شود که قبل از مراجعه به هر یک از پزشکان، تحقیق شود که آیا ایشانبه صورت رایگان (bulk bill) ویزیت خواهند نمود یا خیر. دلیل این است که ارائه کنندگان خدمات پزشکی یک برنامه هزینه ایی مشخص دارند تا تحت پوشش خدمات مدیکر قرار بگیرند. عده ای نیز تمایلی به همکاری ندارند. در اکثر موارد ایشان هزینه بیشتری را طلب می نمایند. اگر پزشکان این تصمیم را داشته باشند که هزینه ای بیشتر از بیماران دریافت ننمایند، به این عمل بالک بیلینگ (bulk billing) گفته می شود. اگر پزشکی را به صورت بالک بیلینگ ویزیت نماید به این معنا است که این مراجعه به پزشک، هزینه ای اضافی برای بیمار در بر نخواهد داشت. اگر پزشک به صورت بالک بیلینگ بیمار خود را ویزیت ننماید، او باید تفاوت این هزینه را پرداخت نماید. در برخی موارد، این کار ممکن است برای بیماران منطقی و ارزشمند باشد، اما به هر صورت توصیه می شود تا در این زمینه تحقیق شود آیا باید پول اضافی پرداخت شود یا خیر و اگر باید پرداخت شود، به چه میزانی خواهد بود. این احتمال وجود دارد تا حساب بانکی بیمار به مدیکر وصل شده باشد. بنابراین درخواست وی برای باز پرداخت حق مدیکر در همان مطب پزشک، مورد پردازش و اقدام قرار خواهد گرفت. اما بعضی موارد باید بیمار، درخواست باز پرداخت حق مدیکر را تحویل و ثبت نماید.

مشاوره تخصصی مهاجرت

فهرست مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها